Fyllingsterapi

Hull i tennene forårsakes av karies. Denne tannsykdommen oppstår når bakteriebelegg på tannoverflaten får tilgang på sukker og danner syrer.

Behandling av karies avhenger av hvor dypt det går i tannen. Karies ytterst i tannen, i emaljen, kan stanse ved bruk av ekstra fluor og gode munnhygienerutiner. Har det spredd seg inn i det underliggende dentinet må det behandles.

Vi forsøker å gjøre dette så skånsomt som mulig, og det finnes ulike materialer og teknikker. Det er vår oppgave å vurdere de ulike alternativene. Reparasjon av et hull innebærer i de fleste tilfeller å fjerne kariøs tannsubstans ved å borre i tannen, for deretter å bygge opp igjen med en fylling. Hvis hullet er stort kan tannen ha behov for rotfylling og/eller krone. Under behandling er det vanlig med bedøvelse slik at du kan slappe av, og unngå å føle smerte og ubehag.

Vårt hovedmål er at du skal beholde tennene dine friske og sterke. Her er noen enkle tips:

Rengjør mellom tennene en gang om dagen med tanntråd eller mellomromsbørste.

Skyll munnen med vann etter måltider. Da reduseres syreangrepet. En sukkerfri tyggegummi kan også hjelpe da den øker spyttproduksjonen som virker på bakteriene.

Unngå småspising. Småspising gjennom dagen øker risikoen for hull da tennene kontinuerlig utsettes for syreangrep fra bakteriene.

Ekstra fluorbehandling, som for eksempel fluorskylling, fluortabletter eller fluortyggegummi, anbefales ved økt risiko for karies eller ved allerede begynnende hull. Fluor lagres i emaljen og gjør tannen mer motstandsdyktig mot hull.

Besøk tannlegen/tannpleier regelmessig. Da har man mulighet for å identifisere små hull og forsøke å stoppe dem før det blir behov for å borre i tannen. Tannlegen/tannpleieren kan også identifisere om du har økt risiko for karies og forsøke å redusere denne risikoen. I noen tilfeller kreves tettere oppfølging med hyppigere kontroller.

Områder hvor det oftest oppstår hull er mellom tennene og i dype furer på tyggeflatene. Det er også vanligere å få hull på de bakerste tennene. Husk derfor å bruke tanntråd eller mellomromsbørster for å redusere risikoen for hull mellom tennene, og puss ekstra godt på jekslene.