Fyllingsterapi

Hull i tennene og tannråte forårsakes av karies. Denne tannsykdommen oppstår ved at bakterier på tannoverflaten får tilgang på sukker og danner syrer som gradvis løser opp emaljen og det underliggende dentinet. Karies forsvinner som oftest ikke av seg selv. Hvis skaden kun befinner seg i tannens ytterste lag, emaljen, kan videre utvikling reduseres ved bruk av fluorskylling og gode hygienerutiner. Dersom kariesen har kommet inn i laget under emaljen, dentinet, må den behandles ved å fjerne sykdommen og tannen må repareres. Vi forsøker da å gjøre dette så skånsomt som mulig.

Det finnes en rekke ulike materialer og teknikker og det er vår oppgave å vurdere de ulike alternativene og velge det best for våre pasienter. Å reparere et hull innebærer i de fleste tilfeller å borre i tannen å legge en fylling. Hvis hullet er større kan tannen ha behov for rotbehandling og/eller krone. Under disse behandlingene er det vanlig med bedøvelse slik at du kan slappe av, og unngå å føle smerte og ubehag.

Vårt hovedmål er at du skal beholde tennene dine friske og sterke. Her er noen enkle tips:

Børst tennene med fluortannkrem morgen og kveld. Unngå å skylle med vann etter tannpuss slik at fluoren får virke på tennene.

Rengjør mellom tennene en gang om dagen med tanntråd eller mellomromsbørste

Skyll munnen med vann etter måltider. Da reduseres syreangrepet. En sukkerfri tyggegummi kan også hjelpe da den øker spyttproduksjonen som virker på bakteriene.

Unngå småspising. Småspising gjennom dagen øker risikoen for hull da tennene kontinuerlig utsettes for syreangrep fra bakteriene.

Ekstra fluorbehandling, som for eksempel fluorskylling, fluortabletter eller fluortyggegummi, anbefales ved økt risiko for karies eller ved allerede begynnende hull. Fluor lagres i emaljen og gjør tannen mer motstandsdyktig mot hull. Fluor kan også få små begynnende hull til å tilhele/hindre at de utvikles.

Besøk tannlegen/tannpleieren regelmessig. Da har man mulighet for å identifisere små hull og forsøke å stoppe dem før det blir behov for å borre i tannen. Tannlegen/tannpleieren kan også identifisere om du har økt risiko for karies og forsøke å redusere denne risikoen. Av og til kreves tettere oppfølging med hyppigere kontroller.

Områder hvor det oftest oppstår hull er mellom tennene og i dype furer på tyggeflatene. Det er også vanligere å få hull på de bakerste tennene. Husk derfor å bruke tanntråd eller mellomromsbørster for å redusere risikoen for hull mellom tennene, og puss ekstra godt på jekslene.

Les mer om god dentalhygiene her!