Tannpleiertjenester

Våre tannpleiere behandler tannkjøttsykdom (periodontitt) i tillegg til å utføre vanlig rens med fjerning av tannstein og misfarginger.

Tannløsning og periodontal behandling

Tannkjøttsykdommen periodontitt, også kjent for mange som tannløsningssykdom eller pyrea, er en betennelsessykdom som rammer tannens festeapparat (tannkjøtt og kjevebein) og som ubehandlet kan føre til tannløsning på sikt. Hos personer med denne sykdommen overreagerer tannkjøttet på bakterier i belegg og tannstein og bryter ned tannens feste. Hver tiende person i Norge rammes.

Periodontitt er vanligvis en langsomt utviklende sykdom, som ofte ikke gir særlige symptomer/smerter før det har utviklet seg mye. Selv uten behandling kan det ta mange år før en tann eller tenner løsner og går tapt. Det er derfor viktig å gå til årlig undersøkelse hos tannlege/tannpleier og være oppmerksom på begynnende tegn på periodontitt, slik at sykdommen kan oppdages før den er blitt alvorlig.

Symptomer/tegn på periodontitt

• Lettblødende og ømt tannkjøtt
    Tennene kjennes løse
    Tannkjøttet mellom tennene forandres
    Stadig dårlig ånde
    Vedvarende hovent tannkjøtt

Tannstein, dårlig munnhygiene, røyking, stress, genetikk og diabetes er faktorer som kan disponere for, og fremskynde utviklingen av periodontitt.

Plakk består av et tynt lag med bakterier og matrester som kontinuerlig dannes på tennene. Dette plakket kan fjernes ved en god rengjøringsteknikk med tannkost og tanntråd/tannstikker/mellomromsbørster. Plakk som ikke fjernes fra tannen kan sammen med mineraler i spyttet danne tannstein. Tannstein er et hardt, mineralisert vev som kun kan fjernes av tannpleier eller tannlege ved bruk av spesielle instrumenter. Vi anbefaler derfor en regelmessig tannrengjøring hos tannlege eller tannpleier. Det vil være individuelt hvor ofte det er behov for dette.

Tannrens med airflow og airscaler

Plakk, eller bakteriebelegg, består av et tynt lag med bakterier og matrester og det dannes kontinuerlig på tennene. Dette plakket kan fjernes ved en god rengjøringsteknikk med tannbørste og tanntråd/tannstikker/mellomromsbørster. Plakk som ikke fjernes kan sammen med mineraler i spyttet danne tannstein. Tannstein er et hardt, mineralisert vev som kun kan fjernes av tannpleier eller tannlege ved bruk av spesielle instrumenter. Vi anbefaler derfor en regelmessig tannrengjøring hos tannlege eller tannpleier. Det vil være individuelt hvor ofte det er behov for dette. Mye av det vi inntar i det daglige inneholder også fargestoffer som over tid kan misfarge tennene. Dette gjelder for eksempel kaffe, te, røyk, snus og rødvin.

Tannpleieren fjerner både tannsteinen, belegget og de overfladiske misfargingene ved å rense, pusse og polere tennene. Overflatemisfarginger kan poleres bort med en spesiell pussepasta som inneholder ekstra slipemiddel eller ved bruk av saltblåsing (Air-Flow).
Ved normalt god munnhygiene og fravær av tannkjøttsykdom anbefaler vi normalt en profesjonell tannrengjøring en gang i året hos tannlege eller tannpleier.

Air Scaling
Dette er et instrument som drives med trykkluft og vibrerer. Air-scaleren fjerner tannstein på en skånsom og enkel måte, uten å skade tannoverflaten. Av og til kreves det supplering med skarpe håndinstrumenter.

Air-Flow
Air-Flow er en saltblåsing av tannoverflaten med høyt trykk. Dette er godt egnet for å fjerne matrester, belegg og overflatemisfarging fra for eksempel kaffe, te, brus og røyk.