Tannpleiertjenester

Hos tannpleier kan du få behandling mot tannløsning (periodontal behandling) eller du kan få dental spa som gir deg forfriskende rene tenner.

Tannløsning og periodontal behandling

Tannløsning skyldes som regel tannsykdommen periodontitt. Periodontitt er en betennelsessykdom som rammer tannens festeapparat (tannkjøtt og kjevebein) og som ubehandlet kan føre til tannløsning på sikt. Hver tiende person i Norge rammes av sykdommen periodontitt.

Periodontitt er vanligvis en langsomt utviklende og stilltiende sykdom, og som oftest ikke gir særlige symptomer/smerter. Selv uten behandling kan det ta mange år før en tann eller tenner går løsner og går tapt. Ofte kommer symptomene først i sluttfasen av sykdommen når det er for sent å redde tannen. Slike symptomer kan være ubehag, blødninger, hevelse, verking og løse tenner. Det er derfor viktig å gå til årlig undersøkelse hos tannlege/tannpleier og være oppmerksom på begynnende tegn på periodontitt, slik at sykdommen kan oppdages før den er blitt alvorlig.

Tannpleierundersøkelse

Tegn på periodontitt

Følgende tegn kan tyde på begynnende tannløsningssykdom:

(Vær oppmerksom på at periodontitt ikke alltid gir symptomer.)

• Lettblødende og ømt tannkjøtt
• Tennene kjennes løse
• Tannkjøttet mellom tennene forandres
• Stadig dårlig ånde
• Vedvarende hovent tannkjøtt

Tannstein, dårlig munnhygiene, røyking, stress, arvelige faktorer og visse generelle sykdommer er faktorer som kan disponere for og fremskynde utviklingen av periodontitt.

Plakk består av et tynt lag med bakterier og matrester som kontinuerlig dannes på tennene. Dette plakket kan fjernes ved en god rengjøringsteknikk med tannkost og tanntråd/tannstikker/mellomromsbørster. Plakk som ikke fjernes fra tannen kan sammen med mineraler i spyttet danne tannstein. Tannstein er et hardt, mineralisert vev som kun kan fjernes av tannpleier eller tannlege ved bruk av spesielle instrumenter. Vi anbefaler derfor en regelmessig tannrengjøring hos tannlege eller tannpleier. Det vil være individuelt hvor ofte det er behov for dette.

Dental spa for tennene - Ren og fresh med saltvannsrens

En utvidet tannrens som fjerner tannstein og overflatemisfarging fra tennene. Tannstein består hovedsakelig av kalkstoffer fra spyttet som avleires og legger seg på tannflaten som et hardt belegg. Dette belegget med tannstein sitter så godt fast at det ofte ikke kan fjernes med tannbørsten.

Mye av det vi inntar i det daglige inneholder fargestoffer som over tid kan misfarge tennene. Dette gjelder for eksempel kaffe, te, røyk, snus og rødvin. Disse fargestoffene legger seg som et mørkt belegg på tennenes overflate og kan være vanskelig å fjerne ved normal tannpuss.

Tannpleieren fjerner både tannsteinen og overfladiske misfarginger ved å rense, pusse og polere tennene. Overflatemisfarginger kan poleres bort med en spesiell pussepasta som inneholder ekstra slipemiddel eller ved bruk av saltblåsing (Air-Flow).

Vi anbefaler en profesjonell tannrengjøring en gang i året hos tannlege eller tannpleier.

Air Scaling

Dette er et instrument som drives med trykk-luft/kompressor-luft og vibrerer i et meget høyt turtall. Air-scaleren fjerner tannstein på en skånsom og enkel måte, uten å skade tannoverflaten. Av og til kreves det supplering med skarpe håndinstrumenter.

Air-Flow

Air-Flow er et instrument som drives av trykk-luft og som blåser ut en type partikkel og salter som renser tennene. Godt egnet for å fjerne matrester, belegg og overflatemisfarging fra for eksempel kaffe, te, brus og røyk.